Yes! Let’s talk about stress! 1 comment


Je zit tijdens een vergadering de agendapunten te tellen voordat jij met je verhaal moet beginnen. Je voelt je ademhaling sneller worden, je hartslag verhoogt. Het zweet breekt je los en je voelt je spieren aanspannen. Wel eens meegemaakt? Ja? Typisch gevalletje van stress. Hoe het voelt weet je vast wel, maar wat gebeurd er nou allemaal in je lichaam. En kan dit kwaad?

Let’s talk about stress.

Yes! Let''s talk about stress. Je weet waarschijnlijk wel dat teveel stress niet goed voor je is. Maar waarom eigenlijk? Wat gebeurd er nou precies in je lichaam? Klik verder om te lezen wat stress met je doet en waarom je het wilt voorkomen!

Stress is een reactie van het lichaam op een (voor jou) spannende situatie.

Doordat je stress ervaart maakt je lichaam verschillende hormonen aan zoals adrenaline, noradrenaline en cortisol. Deze zorgen ervoor dat je in een alerte staat komt. Je kan besluiten of je moet vechten of vluchten.

Dit was vroeger nuttig toen je nog een beer kon tegenkomen tijdens het bessen plukken. Maar deze reactie is tijdens een vergadering misschien een ietsiepietsie overdreven.. Toch reageert je lichaam nog steeds op dezelfde manier als vroeger!

Gelukkig reageert niet iedereen even heftig op een situatie zoals die vergadering. De een kan makkelijk relativeren, de ander niet. Deels is dit vastgelegd in je genen. Maar omgevingsfactoren zoals je opvoeding of zelfs wat je meegemaakt hebt in de baarmoeder kunnen invloed hebben hoe jouw lichaam nu reageert op stress.  

Ok, dus stress kan soms positief zijn. Het zet je aan tot productief werken, je presteert beter enz.. Maar zoals je waarschijnlijk weet kan teveel stress leiden tot een burn-out.

Wanneer je een lange tijd veel werkstress of een hoge werkdruk ervaart kan de stress je lichaam uitputten.

Hoe dan?

Nou, je lichaam maakt dan constant hormonen aan die ervoor zorgen dat je in een hele alerte staat bent.

Oké ik ga proberen het in Jip en Janneke taal uit te leggen. Niet dat ik aan je intelligentie twijfel, maar anders weet ik zeker dat je niet doorleest, ha!

Ready?

Wanneer je hersenen tijdens een vergadering besluiten dat er een vecht of vluchtreactie moet komen gebeurt er het volgende. Je krijgt een snelle reactie van het autonome zenuwstelsel (deze regelt onbewuste functies in rust), en een langzamere reactie via de hypothalamus-hypofyse-bijnierschors-as (hormonen).

De snelle reactie zorgt voor het vrijmaken van adrenaline en noradrenaline in de bloedbaan door het merg van je bijnieren.

Bij de andere reactie spelen drie stoffen een rol. Namelijk Corticotropin Releasing Hormone, CRH (deze bikkel wordt aangemaakt door de hypothalamus).

Deze stimuleert de aanmaak van Adrenocorticotroop Hormoon, ACTH (wordt gemaakt door de voorkwab van de hypofyse, adenohypofyse) en deze stimuleert je bijnierschors weer tot productie van cortisol welke wordt afgegeven in het bloed.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat cortisol de boosdoener zou zijn, of niet?

Cortisol is een stof die je lichaam helpt om energie te mobiliseren, waardoor je beter opgewassen bent tegen bedreigde situaties. Doordat je cortisol in je bloed krijgt stijgt je bloedsuikergehalte en word je metabolisme verhoogt.

Wist je dat wanneer mensen denken dat zij een situatie goed aankunnen dat het door de snelle reactie komt? En wanneer mensen zich machteloos voelen, dat dan langzame reactie de boosdoener is?

Tijdens een onderzoek hebben ze dus ook serieus mensen adrenaline en noradrenaline gegeven en zij hadden het gevoel de situatie aan te kunnen, terwijl de andere groep zich heel machteloos voelde. Bijzonder toch!

Dit is kort gezegd wat er gebeurd in je lichaam wanneer je stress ervaart.

Deze reacties op stress blijken op een vaste manier te verlopen.

Je hebt een alarmfase (korte verlaagde weerstand), een weerstandfase (weerstand tegen stress verhoogd) en een uitputtingsfase (weerstand weer verlaagd). Als je dit hebt doorlopen, duurt het even voordat je weer op het normale niveau zit.

Maar wanneer de stresssituaties snel op elkaar volgen, heeft je lichaam te weinig tijd om te herstellen en raken de hormonen uit balans of uitgeput. Dit kan na 6 maanden het geval zijn, maar ook pas na 2 jaar. En wanneer het je bijnieren zijn uitgeput, WHOPPA… Dan duurt het niet lang meer voordat je ineens huilend voor je uit zit te staren en energie he-le-maal op is..

Niet zo fijn vooruitzicht, dus maar beter voorkomen!

Het is trouwens niet zo dat wanneer je chronische stress ondervindt en je vervolgens een burn-out hebt, je na een tijd bijkomen en herstellen altijd weer helemaal de oude wordt. Al zou dit wel heel fijn zijn.

Het zal al wel duidelijk zijn dat het slecht is voor je gezondheid als je lang blootgesteld wordt aan stress.

Langdurig hoge cortisolspiegels in je bloed kan namelijk samen gaan met een verandering in de werking van je immuunsysteem en tot beschadiging van neuronen en geheugenproblemen.

Hier kan je langdurig en zelfs blijvend last van houden!

Best heftig en ik kan me voorstellen dat je hier niet bij stilstaat.

Over het algemeen heb je wel door wanneer het niet lekker gaat op je werk. Je hebt minder zin in je werk of je vindt het minder leuk. Je slaapt slechter en voelt stress. Maar dat het zoveel effect heeft in je lichaam denk je op deze momenten niet aan. Toch?

Nou, nu weet je het.

En een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze toch?

Soms kan je een stressvolle situatie voorkomen door gewoonweg nee te zeggen. Heb je hier moeite mee? Dan vind je mijn artikel over nee zeggen misschien wel interessant.

 

Dus… Hoe ga jij in het vervolg stress voorkomen?

 

Ontvang nieuwe blogs direct in je mail!

Laat commentaar achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Een gedachte over “Yes! Let’s talk about stress!